gelijken monniken gelijke kappen

15 september 2012 - Phon Phisai, Thailand

Thaise kledijZo als het spreek woord zegt. Ik hoor bij de familie dus dat betekend netjes om 5 uur uit me bedje op een Zaterdag. Vandaag gaan we eten offeren aan de monnikken in de dorpstempel. Dit ritueel speelt zich 2 keer per maand af en hangt af van de stand van de maan.

Moeders heeft me traditionele kledij geleend om aan te trekken naar de tempel. Zo ga ik op in de menigte. Vast besloten niet weer een paar Farang fouten te maken.

Na aankomst nemen we allemaal plaats in een horizontale rij. De potten om eten in te stoppen staan al klaar nu is het wachten op de monniken. Wanner ze allemaal plaats hebben genomen kan het bidden beginnen. Vervolgens staan de mensen langzaam op om het eten te gaan offeren. Dit gebeurt ook weer op rang. Ditmaal gaan de vrouwen die 2 dagen in de tempel zijn gebleven als eerste, gevolgd door de mannen en ouderen en vervolgens de rest.

Tempel

"s midags besluit ik dat ik het wel eens tijd vind voor een borreltje en nadat Jack me de rijstvelden en een dorpje iets verder van de Mekong heeft laten zien eindig ik dan ook bij zijn vader. Hij is met zijn vrienden aan de Wiskey en dat sla ik deze keer dan ook niet over. Mijn Thais is niet goed genoeg om te begrijpen waar we het in vredesnaam over hebben. Met Engels red ik me niet dus ga ik maar over op handen en voeten. Erg interesant om te zien. Net zo iets als Hints maar dan tog anders. Wanneer Jack het genoeg vind en wil gaan eten is het schauwspel over. Vanavond eten we Luxe. Een koreaanse barbeque.

Moe en voldaan sluit ik deze dag af. Morgen staat Nong Khai in de planning.