Zegening van de eerste paal van het huis.

13 september 2012 - Phon Phisai, Thailand

Forest monkHet klinkt raar maar de tekst zegt precies wat er gaat gebeuren.

Voor deze zegening worden monikken uitgenodigd. 2 forestmonks, dit zijn de conservatievere monikken. Niet te vergelijken met de dorpsmonnik. Een lesje Boedisme komt later.

Vandaag wordt de fundering van het huis geplaatst en dit moet gezegend worden. Men neemt 2 monnikken, Een huis vol eten, een varkenskop en een val speciaal gemaakt om vis te vangen.
Zie daar het recept van de viering.

In jack's ouderlijk huis zijn familieleden en de wijzen van het dorp uitgenodigd. Samen met een priester en natuurlijk de 2 monniken. De monniken nemen plaats op een prominete plek in het huis. Vervolgens de wijzen, de mannen en uiteindelijk de vrouwen. Vandaag zijn er niet zo veel ouderen. Die zouden anders tussen wijzen en mannen komen in het rijtje.

De 2 monniken krijgen het eten aangeboden. Tijdens het bidden wordt gebruik gemaakt van water. Dit wordt gezien als de conectie tussen hemel en het hiernamaals. Na het zegenen wordt het aangeboden voedsel opgegeten. Monnikken eerst en dan het rijtje af. Gelukkig houden ze zich hier niet zo strikt aan die rangorde en kan iedereen gelijk eten. Het valt me wel op dat de vrouwen altijd bezig zijn. Doordat ik een westerse ben kom ik er mee weg dat ik gewoon op me kond zit. Geen idee wat te doen loop ik anders toch alleen maar in de weg.

Die brengt me meteen op het incident iets eerder deze morgen. Niet meer stil gestaan bij de etiquette ben ik hoger gaan zitten dan de monnik. Het feit dat ik een boterham in me hand was betekend meer min punten. Niemand mag eten of gegeten hebben voordat de monnik gegeten heeft. Alleen Kimmetje had haar buik al vol. Zo zie ik maar weer dat ik in een andere wereld leef nu.

De zegening gaat verder bij de bouw van het huis. Hier betekend dat we naar de tuin gaan. Hier zegenen de monnikken het land en het huis. Om vervolgens volgens traditie een varkenshoofd te begraven.

Uiteraard worden de boomgeesten niet vergeten en krijgen een varkenshoofd geofferd samen met wat alcohol en andere geneugten des levens. Klinkt wel raar dit gezegde nu dat ik over het hiernamaals praat. Zullen zij dan geneugten des doods hebben is de vraag? Same Same denk ik.

Een andere traditie is om een val voor het vangen van vis te plaatsen. Hier is ook geld in gestopt. Dit met het idee dat het huis altijd eten en geld zal hebben. Dit omdat wat er in die val gaat niet meer uit komt. Natuurlijk is dit alles symbolisch. Zo als zo veel in Thailand.